Spelregels Battle of the Schools 2019
48 uur
- De Battle of the Schools start op maandag 14 oktober om 10.00 uur en duurt precies 48 uur, dus tot 10.00 uur op woensdag 16 oktober;
- Meteen op woensdag 16 oktober om 10.00 uur trekt elk team een envelop met de case waaraan 48 uur gewerkt gaat worden;
- Na 48 uur, op woensdag 16 oktober om 10.00 uur zit de werktijd erop, dan volgt een meeting van 10 min. Waarbij elk team pitch hun product/oplossing aan de jury. Na de pitches worden op de Diamantlaan de nummers 1 t/m 3 bekend gemaakt. De beste 3 teams vertrekken vervolgens met de bus naar MartiniPlaza. In MartiniPlaza krijgen deze teams een pitch workshop en gaan zij hun videopitch opnemen. Deze videopitch wordt op donderdag 17 oktober afgespeeld tijdens Trendship voor 2500 studenten van mbo, hbo en wo instellingen.
- Een tijdsplanning van de grote finaleshow wordt tijdens de Battle of the Schools bekendgemaakt.
De teams
- Elk team bestaat uit 6 studenten, 2 docenten;
- De 6 studenten volgen in principe een ICT-gerelateerde opleidingen. Het is toegestaan één of meer studenten van andere disciplines in het team te hebben, maar de case die het team krijgt vraagt om een oplossing in de richting van nieuwe technologie, ICT, vormgeving, gaming enz.
- De studenten zijn 48 uur onafgebroken aanwezig bij de Battle of the Schools. Er worden slaap- en verblijfsruimtes ingericht;
- In elk team zitten (maximaal) 2 docenten. Zij fungeren als aanjager en verbinder in het team. Zij zijn volwaardig teamlid, werken zoveel mogelijk mee en verblijven zoveel mogelijk bij het team. Het is hen, in tegenstelling tot de 6 studenten, toegestaan om het gebouw van de Battle of the Schools tijdens de 48 uur te verlaten;
Materiaal en ‘contact met de buitenwereld’
- Elk team krijgt een groot ‘werkeiland’ van tafels waar alle teamleden goed kunnen werken;
- Het team neemt zelf laptops, computers, beeldschermen en andere apparatuur mee om aan hun case te werken. Het team weet van tevoren niet welke case het krijgt, maar probeert op alles voorbereid te zijn en hier de juiste apparatuur voor mee te nemen;
- De organisatie zorgt voor voldoende stroompunten bij elk ‘werkeiland’ en een groot whiteboard, grote vellen papier, stiften, pennen, geeltjes enz. voor elk team.
- Via digitale toepassingen kan het team informatie inwinnen van ‘buiten’ om een zo goed mogelijk product/oplossing te maken. Dit is toegestaan. Externen, anders dan de teamleden en andere genodigden, mogen het gebouw van de Battle of the Schools echter niet betreden.
De cases en opdrachtgevers
- De cases worden door het lot verbonden aan de teams;
- In het eerste uur, dus van maandag 14 oktober 10.00 uur tot 11.00 uur mogen de teams onderling ruilen van opdracht;
- Ruilen kan alleen bij wederzijdse instemming, dus wanneer beide teams hiermee akkoord zijn en alleen binnen de genoemde tijden;
- Alle opdrachten zijn voor échte opdrachtgevers en deze opdrachtgevers zijn minimaal 2 keer een uur aanwezig tijdens de Battle of the Schools. De opdrachtgever is binnen afgesproken tijden telefonisch bereikbaar.
- Het team ontwikkelt naar eigen inzicht een product/oplossing voor de case van de opdrachtgever, het intellectueel eigendom ervan ligt na de Battle of the Schools bij de opdrachtgever.
De pitches
- Op woensdag 16 oktober, na afloop van de 48 uur werktijd, presenteert elk team op de battle-locatie zijn product/oplossing aan de vakjury. De jury komt 10 min. bij elk team langs om vragen te stellen.
- Het team pitcht het product/oplossing in maximaal 3 minuten. Een tijdklok loopt mee in de zaal;
- De presentatie dient te worden gegeven door één of meerdere studenten uit het team en uitdrukkelijk niet door één of meer docenten;
- De beschikbare presentatiemiddelen worden tijdens de 48 uur werktijd van de Battle of the Schools aan de teams bekendgemaakt;
De beoordeling
- De jury let op 5 verschillende beoordelingscriteria
- Er wordt tijdens en aan het einde van de battle beoordeeld.
- De beoordelingscriteria zijn: Technisch: niveau resultaat/eindproduct, uitwerking (design) product, originaliteit, voorziet behoefte opdrachtgever + gekozen Sustainable Development Goal, presentatie aan de jury.
De finale
- Op woensdagochtend worden de 3 beste ideeën bekend gemaakt, deze teams gaan naar MartiniPlaza voor een pitch workshop verzorgd door Gijs Nelissen van SpeakArt. Hij bereidt de teams voor op een elevatorpitch van 1 minuut op het podium tijdens Trendship
- Via een digitale stemming wordt door het aanwezige publiek gestemd voor de beste pitch. Samen met de scores van de jury komt daar de winnaar van de Battle of the Schools 2019 uit.
- De technische prijs wordt bepaald door de jury in overeenstemming met het bedrijf Sogeti.
- De jury hanteert beoordelingsformulieren om objectief te beoordelen en scoren.
- De jury vertelt aan de hand van het beoordelingscriteria wie de winnaar is van de hoofdprijs en van de technische prijs;